nekpijn na het slapen

Je hebt heerlijk geslapen en probeert rustig op te staan. Dan voel je het… flinke pijn in je nek. Last krijgen van nekpijn is niet de manier waarop je je dag wilt beginnen. In de meeste gevallen is een pijnlijke nek het gevolg van je slaaphouding, het soort kussen dat je gebruikt of andere slaapproblemen. Gelukkig zijn de meeste oorzaken te corrigeren, zolang je maar weet hoe het komt. Wij hebben een aantal oorzaken voor jou op een rijtje gezet. Als je de oorzaak aanpakt, kun je hopelijk snel weer heerlijk uitgerust je dag beginnen!

Verschillende oorzaken voor nekpijn na het slapen

Normaal zijn je lichaamshouding tijdens het slapen of het soort kussen dat je gebruikt niet de zaken waar je teveel aandacht aan wilt besteden. Maar wist je dat zowel je slaaphouding als je kussen een oorzaak kunnen zijn van een stijve of pijnlijke nek? Bovendien kunnen deze factoren ook een rol spelen in rugpijn en andere soorten pijn. Dit betekent dat deze onderwerpen wel degelijk je aandacht vereisen! Gelukkig zijn veel van deze factoren te beheersen, wat betekent dat je door enkele wijzigingen aan te brengen je nekpijn en ook andere soorten pijn kunt verlichten.

Slapen op de buik veroorzaakt nekpijn

Iedereen heeft een favoriete slaaphouding. Slaap je lekkerder op je rug of juist op je buik? Als je een buikslaper bent, doe je je nek geen plezier. Dit komt omdat je nek dan hoogstwaarschijnlijk een kwartslag is gedraaid. Dit kan je nekspieren belasten, waardoor ze ‘s ochtends pijnlijk en stijf aanvoelen. Daarnaast kan slapen op je buik ook je rug belasten, omdat je rug niet profiteert van de comfort van je matras. Bovendien kan je buik(je) hierdoor in het matras zakken, wat druk oefent op je wervelkolom en rugspieren.

Wat je het beste kunt doen, is op je rug of zij slapen. Het kan door gewenning lang duren voordat je in slaap komt, maar uiteindelijk vermindert dit de kans op nekklachten.

Nekpijn door een verkeerd hoofdkussen

Je hoofd en nek brengen elke nacht vele uren op je kussen door. Dit is dan ook een belangrijke reden om te kiezen voor een goed hoofdkussen. Een goed hoofdkussen kan de sleutel zijn tot een gezonde, pijnvrije nek. Een kussen dat je hoofd en nek niet goed ondersteunt, kan spanning in je nekspieren veroorzaken en nekpijn veroorzaken. Ons advies is om een stevig kussen te gebruiken. Te zachte kussens laten het hoofd zakken, terwijl te harde vullingen of meerdere kussen je nek te ver de andere kant op laten buigen. Het is dus zeker de moeite waard om je goed te laten informeren welk hoofdkussen voor jou het beste is.

Je matras draagt bij aan de nekklachten

De matras waarop je slaapt, kan ook een oorzaak zijn voor nekklachten. Als je een zeer zacht matras gebruikt, kan dit ervoor zorgen dat je lichaam in het bed wegzakt. Hierdoor moeten je ruggengraat en schouders ongemakkelijk buigen. Bij dit alles zou de nek de dupe moeten worden. Ons advies? Draai je matras van tijd tot tijd om, zodat het niet op één plek inzakt. Deukt je matras te vaak in? Overweeg om een nieuw matras te halen, omdat je rug en nek een goede ondersteuning vereisen. Ook in de kwaliteit van matrassen zit veel verschil. het juiste matras is ook afhankelijk van je lengte en gewicht. Zorg dus ook zeker dat je je goed laat informeren. 

Tips om nekpijn na het slapen te voorkomen

Wij hebben naast bovenstaande tips ook nog twee andere tips voor jou:

Leg je telefoon op tijd weg

Geloof het of niet, maar je telefoon kan je slaap belemmeren en nekpijn veroorzaken. Veel mensen buigen hun hoofd om naar de telefoon te kijken. Hierdoor wordt er veel druk uitgeoefend op de wervelkolom, wat ervoor zorgt dat je nekklachten kunt krijgen.

Strek je nek voordat je naar bed gaat

Door je nek te strekken, worden strakke spieren losgemaakt en kan de pijn helpen verlichten. Enkele voorbeelden van mobiliteitsoefeningen  zijn de cat-cow, melting hart, zittende twist, downward dog en seal positie. 

 

Nekpijn na het slapen? Fysiotherapie Jongh & van Osta helpt jou!

Als je, ondanks het wisselen van kussen en slaaphouding, nog steeds nekpijn niet kunt vermijden, of als je nekpijn wordt veroorzaakt door een verwonding of chronische aandoening zoals artritis, overweeg dan om contact met ons op te nemen. Door oefeningen te leren om de spieren die de nek ondersteunen, te strekken en te versterken, kun je je weer als je oude zelf voelen! Meer weten? Neem contact met ons op, bel naar 0161 22 65 60 of stuur een mail naar info@jonghenvanosta.nl en wij helpen jou verder!

 

About the author
Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

negentien − vijftien =

Verwijder formulierToevoegen