training checklist voor mensen met diabetes

Diabetes is een van de meest voorkomende leefstijlziekten. Bij diabetes speelt, naast de juiste voeding, beweging een belangrijke rol om zo gezond mogelijk te blijven. Waar moet je rekening mee houden? In dit artikel leggen wij uit wat diabetes precies is en wat voor nut het heeft om te bewegen met diabetes. Om jou hierbij te helpen, hebben wij een training checklist gemaakt voor mensen met diabetes.

Wat is diabetes?

Mensen met diabetes (ook wel bekend als suikerziekte) zijn niet meer in staat om de bloedsuikerspiegel automatisch op het juiste niveau te houden. Dat komt omdat het lichaam ofwel geen insuline aanmaakt, ofwel omdat het lichaam niet goed meer reageert op insuline. Insuline is nodig om suikers (glucose) in het bloed te transporteren naar de cellen, waar het dient als brandstof. Er zijn twee verschillende type diabetes: insuline-afhankelijk (type 1) en niet-insuline-afhankelijk (type 2).

Type 1-diabetes: afhankelijk van insuline

Ongeveer 10-15% van de gevallen van diabetes valt onder type 1. Het wordt gekenmerkt doordat het lichaam geen endogene insuline aanmaakt, het hormoon dat de bloedsuikerspiegel regelt.

Type 2-diabetes: niet afhankelijk van insuline

Bij diabetes type 2 reageert het lichaam niet meer goed op insuline en kan het werk niet doen. Daardoor blijft er te veel suiker in het bloed zitten. Eerst maakt het lichaam extra insuline aan, maar na verloop van tijd steeds minder.

Bewegen met diabetes

Bewegen met diabetes is heel gezond, omdat je door te bewegen de insulinegevoeligheid verbetert. Hierdoor wordt je bloedsuikerspiegel minder hoog. Daarnaast krijg je een fit gevoel, blijft je op gewicht en heb je minder last van stress. Je moet wel met een aantal zaken rekening houden:

Lage bloedsuiker na het sporten

Als je medicijnen gebruikt, kun je 24 tot 48 uur na het sporten alsnog een hypo (te lage bloedsuikerspiegel) krijgen. Zeker als je besluit om in de avond te sporten, valt dit te voorkomen door regelmatig uw bloedsuiker te controleren. Ook is het verstandig om advies te vragen aan onze fysiotherapeuten.

Hoge bloedsuiker na het sporten

Een hyper (te hoge bloedsuikerspiegel) is ook mogelijk, omdat iedereen anders reageert op inspanning. Om dit te voorkomen, kun je na de training een cooling-down doen. Op deze manier gebruik je de aanwezige insuline zelfs beter.

Training checklist voor mensen met diabetes

  • Praat met je behandelend fysiotherapeut over de juiste oefeningen
  • Controleer je bloedsuikerspiegel voor en na het sporten
  • Controleer je voeten voor en na het sporten op blaren of zweren
  • Draag de juiste schoenen en sokken
  • Drink veel vocht voor, tijdens en na het sporten
  • Zorg voor een goede warming-up voordat je gaat trainen en na afloop voor een cooling-down
  • Zorg dat je een tussendoortje bij de hand heeft voor het geval je bloedsuikerspiegel te laag wordt
  • Injecteer geen insuline in de spiergroepen die tijdens de training zullen worden gebruikt, omdat de insuline te snel opgenomen wordt
  • Wees extra voorzichtig bij het trainen in extreme weersomstandigheden. Bij warm weer neem je sneller insuline op, bij koud weer gaat dit juist vertraagd

Heb je diabetes en wil je sporten? Fysiotherapie Jongh & van Osta helpt jou!

Heb je diabetes en wil je graag in beweging komen? Wij helpen jou graag met het opstellen van een juist trainingsschema! Neem contact met ons op via onze contactpagina , 0161 22 65 60 of info@jonghenvanosta.nl en wij helpen jou verder! Bekijk ook onze trainingsmogelijkheden die wij bieden bij Diabetes.

About the author
Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

2 × 3 =

Verwijder formulierToevoegen